"من محكمة الأسرة".. سيدة ترفع دعوى طلاق: زوجي يجبرني على العمل "عشان أصرف عليه" ويطلب معاشرتي في نهار رمضان

 

 

الزوجة: كده مريضيش ربنا واشتكيت لوالدته خدت الموضوع بهزار وقعدت تضحك ومش عارفه أعمل أيه

محام: تعاطي المخدرات من الأمور التي تلتفت إليها المحكمة بشكل جدي

 

رفعت سيدة لم يمر على زواجها 3 أشهر دعوى قضائية أمام محكمة الأسرة بزنانيري في محافظة القاهرة، وطالبت فيها بالطلاق بسبب ممارسات زوجها حيث يتعاطى المخدرات ويُصر على معاشرتها في نهار رمضان، وفقًا لحديثها.

"كل يوم يبقى عايز يعاشرني في نهار رمضان مكملناش يومين أو ثلاثة صايمين".. بهذه الكلمات بدأت "ر.ح" 25 سنة، حديثها لـ "مصريات" وقالت "مش بيحلى ليه الموضوع ده غير وإحنا صايمين، متجوزين بقالنا ثلاث شهور، ومكنش بيطلب الموضوع ده بالطريقة دي قبل رمضان".

وتابعت الزوجة " كده مريضيش ربنا، واشتكيت لوالدته، خدت الموضوع بهزار وقعدت تضحك، ومش عارفه أعمل أيه، ومكنش في حل قدامي غير أني أرفع دعوى الطلاق".

واستكملت "قبل رمضان لاحظت أنه ساعات بيرجع متأخر وبيكون شارب مخدرات، سألته كذا مره أنكر، لكن شفته بعيني بيشرب في نهار رمضان، وقال لي مفيش مكان تاني أشرب فيه أعملك أيه، بقيت حاسه أني عايشه مع واحد مش خايف ربنا. ده غير قعدته في البيت وعايزني أصرف عليه وأسبله فلوس وأنا نازله. وأنا مش متعلمه ومش بلاقي شغل غير أني بخدم في البيوت وكمان مبقاش عاجبه".

وأتمت "خلاص مبقتش قادرة استحمل ورفعت دعوى رقم 304 لسنة 2017 أمام محكمة الأسرة بزنانيري، ونفسي القاضي يحكم لي بالطلاق".

 وقال المحامي "محمد عبد العزيز" المختص في مسائل الأحوال الشخصية ومحاكم الاسرة، في تصريحاته لـ"مصريات"، دعوى الطلاق تسمع من الزوجة وتعاطي المخدرات من الأمور التي تتعامل معها المحكمة بشكل جدي، ويمكن للزوجة أن تطلب من المحكمة إجراء تحليل للزوج، وفي حال إثبات تعاطيه المخدرات، سيكون هناك ضرر مباشر واقع على الزوجة. وستحكم المحكمة للزوج بالطلاق".

وأكدت مروة عبد الحميد الاستشارية الأسرية، في تصريحها لـ "مصريات" على العمل على حسن الاختيار من البداية متعجبة من رد فعل والدته وقالت "لابد أن نحسن الاختيار ويجب أن يكون رد فعل من الأهل يوازي تصرفات الزوج، ليس من المقبول التنصل من المسؤولية والتعامل بسخرية مع شكوى الزوجة".

التعليقات