بالفيديو| سيدة تشكي اعتداءات زوجها المتكررة: قلتله ربنا ياخدك راح ضاربني أكتر

 

 

شكت سيدة تدعي سحر، من إهانة وتعدي زوجها بالضرب عليها، من بداية زواجهم، في مداخلة هاتفية، أمس، لبرنامج "الموعظة الحسنة، الذي يذاع علي قناة "دريم".

وقالت سحر، إن زوجها دائم الإعتداء بالضرب عليها، وأن أخر خلاف بينهم دعت عليه "أخر خناقة كان عمال يضربني جامد، ولما فاض بيا دعيت عليه قولتله ربنا ياخدك، راح ضاربني أكتر، وروحت عند أهلي بقالي شهر ونص، ودلوقتي عايزني أرجع وأنا مش عايزة".

ووجه الشيخ إسلام النواوى، مقدم البرنامج، رسالة للرجال، "نصيحة لكل رجل يستقوي علي زوجته، أتقي الله، النبي سيصبح خصيمك يوم القيامة، أوعي تهين زوجتك وتضربها، أوعي تلاقي نفسك قوى فتطلع قوتك علي زوجتك، ومحدش يقولي القرآن بيقول وأضربوهن، ومحدش يقولي أنها غلطانة لما دعت عليه، وقالتله روح ربنا ياخدك، واحدة بتضرب وبتتهان هتقول ايه، هتقوله كتر خيرك كمان".

الموعظة الحسنة | رسالة يوجهها الشيخ إسلام النواوي لكل زوج يضرب ويتعمد أهانتها زوجته

وكان، الشيخ علي جمعة، مفتي مصر السابق، أفتى أن ضرب الزوجة من الكبائر، في برنامجه "الله أعلم"، وقال جمعة، "ضرب الزوجة من الكبائر، والطلاق أفضل وأهون إذا وصل الأمر إلي الضرب".

وأكد جمعة أن ضرب المرأة جريمة، وأن التفاهم بالحكمة مع الزوجة، أو حتي تطليقها أو هجرتها، أهون بكثير من ضربها، لأنه يهدم الأسرة".

التعليقات