شهادات العنف.. طبيبة: قريب زوجي تحرش بي ولما اشتكيت كان الرد مش أنت الوحيدة عزلي وابعدي عن المشاكل

لم تستسلم الطبيبة التي تعيش مع أسرتها في قرية صغيرة إلى تحرش أحد أقارب زوجها، بل واجهت المشكلة خاصة بعد علمها أن كثير من سيدات العائلة تعرضن لهذا الموقف.

تعرضت الطبيبة للتحرش اللفظي الذي امتد إلى محاولة خلع قريب زوجها ملابسه أمامها، وعندما اشتكت فوجئت بعدد من سيدات العائلة تعرضن لتلك الموقف ولكنهن قررن الخروج من منزل العائلة واستئجار منزل آخر وآثرن الصمت، لكن الطبيبة أصرت هي وزوجها على المواجهة وانتزاع الحق ومعاقبة المتحرش وتم تحرير محضر.

 

نص الشهادة:

أنا طبيبة أعيش في قرية صغيرة في منزل يملكه أهل زوجى.. أول مرة اتعرضت للتحرش اللفظي أحد أقارب زوجي ولما قمت بنهره زاد للأسف من أفعاله ضدي وطبعا في الوقت ده كنت قلقانة وخايفة احكى لزوجي عن الموقف ده، خوفا من رد فعله تجاه قريبه.. ولما زادت المواقف الصادرة من قريبه في حقي خاصة انه ابتدا يرفع ملابسه بالكامل وهو عار من الأسفل أمامي أنا وأولادي.. لقيت نفسى لازم أتكلم واحكى.. لغاية ما واحدة تانية من أقارب زوجي قالت لنا انى مش الوحيدة اللي اتعرضت للتحرش منه وأنها هي كمان اتعرضت للتحرش بصورة أكبر من اللي حصل معايا وإن ده اجبرها أنها تترك مسكنها في منزل العائلة وتنقل في سكن تانى في مكان أخر بعيد عنه عشان ترتاح م المشاكل والتحرش والمضايقات المستمرة لها.. ولما طلبت منها تشهد معايا في المحضر اللي نويت اعمله .. رفضت وقالت لي عزلي أنت كمان وابعدي عن المشاكل ..  وطبعا كامرأة متعلمة قررت أنا وزوجى أننا نواجه المشكلة بشجاعة ..وتوجهت إلى قسم الشرطة التابع لي وقمت بتحرير محضر بالواقعة.. ومازال المحضر حتى الأن في تحريات المباحث وأنا مصممة إنى إن شاء الله هاخد حقي رغم إنى تقريبا مفيش يوم بيمر عليا أنا وزوجى إلا وبنتعرض فيه للمضايقات المستمرة من أهل المتحرش اللي بيقوموا بسبنا وشتمنا وبيهددونا عشان نتنازل عن المحضر رقم  24645 لسنة 2016.

نشرت هذه الشهادة على موقع مركز القاهرة للتنمية بتاريخ 6 ديسمبر 2016

لمشاركتنا شهادات أو تجارب لتوثيقها ونشرها راسلونا على بريد إلكتروني: [email protected]

التعليقات